Här hittar du svar på ofta förekommande frågor. Hittar du inte det du söker kan du kontakta oss istället.

Nattklubb / Scania Lounge

När öppnar KB:s nattklubb som vanligt igen?
Nattklubben öppnar igen v6.
Får jag dansa på KB?
Ja! Från och med den 9 februari 2022 är det fritt fram att dansa igen!
Vad är det för åldersgräns till nattklubben?
Fredagar har vi 18 års åldersgräns och på lördagar 20 års åldersgräns.
När öppnar nattklubben?
23:30 Nattklubben öppnar 23:30 varje fredag och lördag, men avvikelser kan förekomma då vi måste ta hänsyn till eventuella konserter innan nattklubben öppnar.
När stänger nattklubben?
04:00 Vi stänger 04:00 på både fredagar och lördagar.
Vad kostar det att gå in?
Fredagar
50 kr - 23:30-00:30
100 kr - 00:30-04:00

Lördagar
50 kr - 23:30-00:30
100 kr - 00:30-04:00
Kan jag skriva upp mig på en lista till nattklubben om jag är under 20 år?
Nej. Vi har ingen "över 18 under 20" lista.
Kan jag skriva upp mig på en lista till nattklubben om vi är ett större sällskap för att slippa stå i kö?
Nej. Alla våra gäster är hjärtligt välkomna, men vi har inga listor till våra nattklubbar.
Jag har tappat/glömt något på nattklubben. Hur kommer jag i kontakt med er?
För borttappade saker kontakta vår garderob på garderob@kulturbolaget.se.

Observera att detta gäller ENDAST frågor rörande upphittade saker på KB eller andra garderobsrelaterade frågor. För övriga frågor använd vårt formulär. Har du tappat bort någonting på en annan arena, vänligen vänd dig dit.

Kvarglömt / Upphittat

Jag har glömt hämta ut något från KB:s garderob, vad gör jag?
Kontakta garderob@kulturbolaget.se.

Kvarglömt inhängt ytterplagg i garderoben hämtas ut med garderobsbricka. Vi föredrar att detta görs när KB har öppet och garderobspersonal är på plats. Är garderobsbrickan borttappad men ytterplagget kvar – återfås plagget mot beskrivning och den förlorade garderobsbrickan ersätts med 50:-.

Plagg som inte hämtas inom 2 veckor lämnas till välgörande ändamål. Värdesaker lämnas över till Polisens hittegods tisdagen efter varje öppet helg.
Jag har tappat/glömt något på KB eller Scania, vad gör jag?
För borttappade saker under våra konserter eller nattklubbar kontakta vår garderob på garderob@kulturbolaget.se.
För borttappade saker på Scania under restaurangtider kan du ringa restaurangen på 040-30 21 14 eller skicka ett mejl till info@scaniabar.se.
Jag har tappat bort eller glömt någonting under en konsert, vad gör jag?
Om du har tappat eller glömt någonting på en annan arena än KB hänvisar vi till respektive arenas kontaktuppgifter. Om du har däremot tappat eller glömt någonting under en av våra utomhuskonserter eller festivaler kan du kontakta oss via vårt formulär.

Konserttider

När öppnar konsertlokalen?
Klocksymbolen på sidan för respektive konsert visar när konsertlokalen öppnar.

Ibland finns det omständigheter som vi inte kan råda över, då kan i sällsynta fall öppettiderna ändras. På vissa konserthus öppnar foajén innan konsertsalen. I dessa fall anger klocksymbolen tiden foajén öppnar.
När börjar konserten?
Notsymbolen på varje konsertsida anger när musiken börjar.

Tiden på biljetten samt scentiden på hemsidan är ALLTID en cirkatid och avser ungefär när musiken börjar. Vi har inte möjlighet att ge ut exakta hålltider då de kan vara svåra att hålla.

Artister kan i sällsynta fall ändra sina speltider med kort varsel utan vår inverkan. Support-artister kan också tillkomma, falla bort eller ändras. Tillkommer det fler än ett supportband kan scentiden flyttas bak. Faller support bort kan scentiden skjutas fram. I den mån det är möjligt uppdateras informationen på hemsidan och våra sociala medier.
Hur lång är konserten? När beräknas den vara slut?
Artisten bestämmer själv hur innehållet i framträdandet blir och det är inte alltid möjligt för oss att påverka. Eftersom konsertlängden varierar beroende på antal band samt längd på varje framträdande, skriver vi aldrig ut exakta tider då de kan vara svåra att hålla. Ej heller slut tid eller längd på konsert kommer anges.

Inställd / Flyttad Konsert

Får jag tillbaka mina pengar om konserten ställs in?
Ja. Vid inställt evenemang återköps samtliga biljetter. En konsert räknas som inställt när huvudakten ställer in och en festival räknas som inställt när den ställs in i sin helhet. Biljetter återbetalas inte om supportakter faller bort eller om enstaka festivalakter ställer in sin medverkan på festivalen.

Observera att serviceavgiften återbetalas ej. Kontakta din biljettleverantör för mer information.

Återbetalning under covid-19-pandemin:
Vi och våra biljettleverantörer arbetar väldigt hårt för att kunna återbetala samtliga våra kunder, men på grund av den extraordinära situation vi befinner oss i beräknas behandlingstiden för återköp att ta längre tid än vanligt. Vi har flyttat och ställt in mer än 100 konserter sedan i våras och har därmed ett ständigt flöde av återbetalningar som vi betar av kontinuerligt. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge några exakta datum när ni kan se era pengar på ert konto. Vi är tacksamma för er förståelse och ert tålamod!
Får jag tillbaka mina pengar om konserten flyttas till nytt datum?
Om din konsert flyttas och du inte har möjlighet att gå det nya datumet kan du begära återköp av dina biljetter. Vill du få dina biljetter återbetalda ska det begäras inom tidsfristen som kommuniceras i samband med flytten. Efter sista datumet återbetalas inga biljetter och uteblivet svar räknas som att du acceptera det nya datumet. Observera att serviceavgiften återbetalas inte. Du kan även läsa vad som gäller för just din konsert på respektive events sida här.
Min konsert flyttas till annan arena. Kan jag göra ett återköp?
Om en konsert flyttas till en annan arena på samma datum och samma tid i samma stad medges ej återköp. Finns det numrerade sittplatser tilldelas man en så likvärdig plats som möjligt. Återköp medges om arenaförutsättningarna förändras. Exempelvis om en sittplats arena blir ståplats arena och vice versa.
Jag har biljetter till en konsert som påverkats av covid-19-pandemin och ska få återbetalning. När kommer pengarna på kontot?
Vi och våra biljettleverantörer upplever fortsatt hög belastning pga den extraordinära situationen orsakat av covid-19-pandemin. Vi arbetar väldigt hårt för att kunna återbetala samtliga våra kunder så snabbt som möjligt, men behandlingstiden för återköp kan fortfarande ta lite längre tid än vanligt. Sedan pandemins utbrott har vi flyttat och ställt in hundratals konserter och har därmed ett ständigt flöde av återbetalningar som vi betar av kontinuerligt. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge några exakta datum när ni kan se era pengar på ert konto. Vi är tacksamma för er förståelse och ert tålamod!
Hur påverkas min konsert av covid-19?
Vi fortsätter bevaka och anpassa oss efter utvecklingen och uppdaterar informationen om respektive konsert i takt med att vi får den. Håll koll här på vår hemsida och i respektive Facebook-event för de senaste uppdateringarna om berörda evenemang. Om du har köpt en biljett, håll även koll på din inkorg då vi skickar ut viktig information om flyttade eller inställda evenemang. Redan köpta biljetter kommer att fortsätta gälla till nya datum. Läs mer om den rådande situationen och kolla in listan över berörda spelningar här.

Coronavirus

Kommer jag behöva visa upp vaccinationsbevis för att gå på konsert fr.o.m. den 9 februari?
Nej. Kravet på vaccinationsbevis är en av restriktioner som tas bort den 9 februari 2022, och efter detta datum kommer vi inte längre efterfråga det för att få inträde till våra evenemang.

Vi hänvisar däremot till de rådande rekommendationer på individnivå att du som inte ännu vaccinerat dig ska fortsätta undvika folksamlingar inomhus, inklusive nattklubbs- och konsertsammanhang.
Kommer min konsert bli av som planerat?
Vi hoppas kunna genomföra samtliga inplanerade evenemang fr.o.m. den 9 februari 2022.

Det kan dock fortfarande finnas vissa evenemang som måste flyttas eller ställas in då det är flera andra faktorer som spelar in, såväl nationellt som internationellt.

Vi ber er därför om fortsatt tålamod och förståelse under denna fortsatt pågående pandemi. Vi uppdaterar informationen om respektive konsert i takt med att vi får den. Håll koll här på vår hemsida och i respektive Facebook-event för de senaste uppdateringarna om berörda evenemang. Om du har köpt en biljett, håll även koll på din inkorg då vi skickar ut viktig information om flyttade eller inställda evenemang.

Biljetter

Måste jag skriva ut min biljett eller kan jag visa upp den på mobilen?
Det går bra att visa upp biljetten på mobilen, förutsatt att din skärm är hel och har hög ljusstyrka. Streck- eller QR-koden måste kunna scannas.
Jag har tappat min biljett! Vad kan jag göra?
Biljetten är en värdehandling och kan ej ersättas. Du måste ha en giltig biljett för att komma in. Har du köpt en e-biljett kan du skriva ut den hur många gånger som helst, men så fort en biljett scannats i entrén blir övriga kopior oanvändabara. Har du tappat bort mailet med e-biljetten brukar biljettleverantören kunna skicka biljetten igen. Kontakta deras kundtjänst i god tid innan konserten för att få hjälp med din biljett.
Jag har glömt min biljett. Kan ni ta fram den på plats?
Nej. Konsertlokalerna har inte alltid tillgång till biljettleverantörens system för att kunna leta upp kunder. Vi kan därmed endast kontrollera medhavda biljetter och du måste ha en giltig biljett för att komma in.
Räcker bokningsbekräftelse som biljett?
Ibland. Om du har köpt biljetter i våra biljettshoppar hos Eventim och fått en bokningsbekräftelse med QR-kod funkar denna även som biljett. Det är streck- eller QR-koden som är unik för varje biljett och måste kunna uppvisas för varje besökare, antingen utskriven eller via mobilen. Om du har köpt en biljett via annan leverantör och bokningsbekräftelsen inte har någon form av streck- eller QR-kod, kommer den inte att gå att scanna eller funka som en biljett.
Var köper jag biljetter?
Våra biljetter säljs i första hand online via vår hemsida. Vi använder oss främst av Eventim och Tickster som biljettleverantörer men andra biljettsystem kan förekomma på vissa arenor. Utgå alltid från vår hemsida för att handla av officiella och korrekta återförsäljare. När du klickar på "Köp biljett" här på vår hemsida hamnar du rätt!

Biljetter kan även köpas i entrén på konsertdagen såvida det inte är utsålt. Var ute i god tid!
Är biljetterna personliga?
Nej. Våra biljetter är inte personliga. Du kan köpa till en kompis i ditt eget namn och det påverkar inte biljettens giltighet.
Kan jag överlåta min biljett?
Ja. Biljetten är inte personlig och kan överlåtas.

Vi tar dock avstånd från andrahandsförsäljning av biljetter och har ingen möjlighet att kontrollera eller kompensera för ogiltiga, makulerade eller falska biljetter köpta från privatpersoner eller oseriösa företag.

Om du vill sälja din biljett tryggt och säkert rekommenderar vi tjänsten Eventim FanSale för biljetter köpta via Eventim eller Tickster Resale för biljetter köpta via Tickster.
Kan jag köpa biljett i andrahand?
Ja, men du gör så på egen risk! Om du köper din biljett direkt från en privatperson eller en andrahandssida (såsom Viagogo eller Biljettshop.se) kan vi inte garantera att biljetten är giltig eller att du nås av viktig information rörande konserten. Tänk även på att det inte är ditt konto som är kopplat till köpet när du har köpt i andrahand. Detta betyder att återbetalning skickas till ursprungskunden i de fall konserten ställs in!

Det finns däremot några tjänster som kontrollerar biljettens giltighet och gör affären trygg och säker för både dig och säljaren. För Eventim-biljetter rekommenderar vi tjänsten Eventim FanSale och för Tickster-biljetter rekommenderar vi Tickster Resale.
När är återköp möjligt?
Återköp sker när en konsert eller festival ställs in i sin helhet. Vid inställt evenemang går ett e-postutskick med information om återlösen ut till alla onlinekunder. E-biljetter och biljetter köpta via biljettleverantörens kundservice återköps automatiskt till det konto som användes vid betalning. Om du har köpt fysiska biljetter via ombud eller liknande måste du själv återlämna biljetten senast en månad efter det att konserten skulle ha ägt rum.

Vid flyttade evenemang gäller särskilda regler kring återköp. När ett evenemang flyttas skickas alltid ett mejl ut till samtliga biljettköpare med information om vad som gäller.

Vi säljer våra biljetter till huvudakt. Återköp är därmed endast möjligt om huvudakt ställer in, inte om ett supportband ställer in eller ändras.

En biljett till en festival återköps endast om hela festivalen ställs in, ej om enstaka band ställer in på grund av sjukdom eller annan orsak som vi inte kan kontrollera eller påverka.

Återköp är inte möjligt om du har köpt biljett till "fel" konsert eller liknande.
Finns det avbeställningskydd för biljetten?
Ja! Vi erbjuder i samarbete med Easy Peasy Insurance avbeställningsförsäkring till evenemangsbiljetter. Avbeställningsförsäkringen tecknas på Easypeasyinsurance.com senast 2 dagar efter biljettköpet och gäller alla biljettyper. Läs mer här!
Vad betyder de olika biljettstatusar på er hemsida?
“Högt biljettryck” & “Förköp rekommenderas” – Trycket på biljetter är högre än vanligt och vi rekommenderar att du köper biljett i god tid då det kan bli slutsålt.
“Fåtal biljetter” – Det finns bara några få eller enstaka biljetter kvar till försäljning. Hög tid att slå till!
“Utsålt” – Det finns inga biljetter kvar till försäljning. Detta kan ibland ändras nära inpå konsertdagen när logistiken är på plats, så håll koll på vår hemsida!
“Försäljning pausad” - Biljettförsäljningen är för tillfället pausad.

Bild och ljudupptagning

Får jag fotografera konserten?
Nej. Det är inte tillåtet att fotografera under en konsert utan tillstånd. Mobil- och små kompaktkameror får i regel medtagas in på spelplatsen men det betyder inte alltid att de får användas. Systemkameror med löstagbara objektiv får ej medtagas in. Lyssna alltid till personalens anvisningar då artisten kan ha särskilda önskemål!
Är det tillåtet att filma under en konsert?
Nej. Det är inte tillåtet att filma under en konsert utan tillstånd. Det brukar inte vara ett problem att filma med mobilen, men lyssna alltid till personalens anvisningar då artisten kan ha särskilda önskemål!
Är det tillåtet att spela in ljud?
Nej. Det är inte tillåtet att spela in ljud och bild under en konsert. Lyssna alltid till personalens anvisningar då artisten kan ha särskilda önskemål!

Åldersgränser

Varför är det 13-årsgräns på konserten?
Den lägsta åldersgränsen för evenemang som arrangeras av oss är 13 år. Detta beror på Miljö- och Hälsoskyddsnämndens krav på att vi som konsertarrangör skall följa Socialstyrelsens Allmänna Råd om Höga Ljudnivåer (SOSFS 2005:7).

Åldersgränsen gäller även i målsmans sällskap. Undantag görs endast vid evenemang speciellt riktade till barn och evenemang där det är möjligt att efterleva Socialstyrelsens allmänna råd utan att för den skull inkräkta på artistens kreativa frihet.
Det är 18-årsgräns på konserten. Kan jag gå med mina föräldrar om jag är under 18?
Nej, om inte annat är tydligt angivet. På KB gäller 18-årsgräns oavsett målsmans närvaro. Var beredd på att visa legitimation när du besöker oss.

På vissa av våra konserter som arrangeras utanför KB:s lokaler är det 18-årsgräns, förutsättningarna kan då variera beroende på spelställets egna regler. Se information för aktuellt evenemang i kalendariet eller kontakta spelstället direkt.

Oavsett ålder förbehåller vi oss rätten till att neka överförförfriskade och av droger påverkade personer tillträde till arenan.