The Musical Box kommer till Malmö och Slagthuset den 22 november för att leverera en historisk Genesis-konsert som kombinerar det visuella från originalshowerna med det ikoniska bandets musik och studioljud in i minsta detalj. När de besöker stan blir det med showen ”Genesis – The Lamb Lies Down on Broadway” – med ljus, scendesign, kostymer, effekter och de 1120 originella diabilderna från originalshowen 74/75, auktoriserat av Genesis och Peter Gabriel.
Historien om Genesis startade i England 1966, men det var inte förrän i det tidiga 70-talet som Genesis verkligen revolutionerade hur en rockkonsert kunde se ut. Phil Collins, Mike Rutherford, Steve Hackett, Tony Banks och Peter Gabriel skrev komplicerad och emotionell musik, som låg till grund för bandets teatrala uppträdanden.
Deras artisteri är tidlöst på ett sätt som gör att showerna många årtionden senare känns samtida och samlar ett kultfölje. De har blivit klassiker. År 1993 började ett lag av musiker, tekniker och samlare reproducera Gabriel-erans Genesiskonserter i nitisk detalj. Detta var början för The Musical Box-konceptet. Syftet var klart: Att återskapa magin från de klassiska konserterna och försöka ge publiken känslan av att vara på en verklig Genesis-konsert.
Från start har det varit uppenbart för The Musical Box att återskapandet av ”The Lamb Lies Down on Broadway Tour” skulle vara deras största utmaning. Men det är ingen tvekan på att återskapandet har fångats briljant och måste så klart upplevas live!
”The Musical Box recreated, very accurately I must say, what Genesis was doing. I saw them in Bristol with my children, so they could see what their father did back then.” – PETER GABRIEL
”I cannot imagine that you could have a better tribute for any act. They not only manage to sound, but look virtually identical. It seems as though nothing is too difficult for them.” – STEVE HACKETT
”The Musical Box are a group of artists who have, over the years, painstakingly recreated various periods of the early Genesis years, with amazing accuracy and aplomb.” – PHIL COLLINS