Nils Frahm är den tyska, neoklassiska kompositören som lyckats riva murarna kring den klassiska musiken genom att låta den möta intelligent elektronisk dansmusik. Med nya hyllade skivan ”All Melody” i ryggsäcken åker Nils Frahm nu på en efterlängtad turné och återvänder till Malmö för en konsert på Slagthusets Teater den 12 februari!
En av musikens mest magnifika egenskaper är dess potential att förflytta lyssnaren till andra platser. Det må låta banalt men faktum är att det är en sällsynt svår konstart. Få behärskar detta svåra bättre än Nils Frahm. Kanske är det just därför som denna tyska, neoklassiska kompositör lyckats nå en publik långt bortom genrens typiska horisont. Nils Frahm vet var han vill, vilken stämning han vill åt, och genom att göra instrumenten till sin röst vägleder han följsamt lyssnaren till den specifika platsen. Musiken är minimalistisk, ambient och repetitivt men Frahms fantastiska känsla för melodier löper som en röd tråd genom kompositionerna.
Frahm verkar för övrigt ha svårt att motstå ett bra koncept. På skivan ”Felt” (2011) hade han draperat sitt piano i tyg för att inte störa grannarna, på uppföljaren ”Screws” (2012) hade han brutit tummen och komponerade därför nio låtar att spela med nio fingrar och på skivan ”Spaces” (2013) skapade han ett kollage av två års turnéinspelning – bara för att nämna ett par exempel. När han nu återvänder med skivan ”All Melody” (2018) har han nästan manisk skräddarsytt ett rum i Funkhaus-studion i östra Berlin. I detta rum har han skapat en eklektisk hybrid av akustisk perfektion och elektroniska element. Medan den klassiska musiken förblir hemplaneten så rör sig pop, jazz, house, dub och techno i omloppsbanan. Nu har det blivit dags för Frahm att ta ”All Melody” och den efterföljande överrasknings-EP:n ”Encores 1” ut på en turné som besöker Malmö i vår. Det kommer att bli cinematiskt, stämningsfullt och precist när Frahm förflyttar publiken till en avlägsen plats.