Arthur Brown är mannen som med kraftig baryton, högfrekventa skrik och säregna scenshower – som ofta har innefattat att vara helt naken och ha brinnande huvudbonader – har influerat en hel våg av efterföljande artister med smak för det bisarra. Den 8 mars kommer legendariska och mytomspunna The Crazy World of Arthur Brown till KB i Malmö för en spektakulär konsert.
Det var med låten ”Fire” från albumet ”The Crazy World of Arthur Brown” från 1968 som den brittiske och psykedeliska skräckrockspionjären Arthur Brown slog sig in hos breda skarans medvetande. Låten blev en stor succé på båda sidor av Atlanten och i Sverige nådde den förstaplatsen på Tio i topp. Låten har levt ett helt eget liv sedan dess och spelas fortfarande i både radio och på grymma rockklubbar världen över. Ozzy Osbourne, Die Krupps, The Prodigy och The Who är exempel på artister och band som valt att göra sin egen tolkning på mästerverket.
Arthurs nästkommande projekt fick namnet Kingdom Come och under tidigt 70-tal var detta ett stort band, särskilt i Europa och som en hyllad live-akt. Under 1971-års upplaga av jättefestivalen Glastonbury var Kingdom Come huvudattraktionen. Utöver stora konserter kan nämnas att det expremitella bandet var det första att släppa ett album där en trummaskin användes helt och hållet. Året var 1973.
I fjol var det 45-års jubileum för ”The Crazy World of Arthur Brown” och ”Fire” och detta firar den excentriska artisten med att ge sig ut i världen med en helt ny och fullspäckad liveshow. Var lugna, karln kommer bjuda på sin patenterade – och smått livsfarliga – brinnande hjälm och all annan psykedelisk rockestetik som vi så starkt förknippar med Arthur Brown.
Kom till KB den 8 mars och ta del av den person som uttalat varit en av de absolut största förebilderna åt artister som Peter Gabriel, Alice Cooper och Bruce Dickenson, men också influerat Kiss, Marilyn Manson, George Clinton och King Diamond i sitt unika sätt att uppträda. Är det något man bör se live innan man tar sin Mats ur skolan så är det Arthur Brown.
+ + +
Problem är det fräckaste, mest okuvligt egensinniga rockband det här landet fött fram. Inget annat band har så samtidigt subtilt och brutalt rånat rockhistorien på allt som varit värt att råna och i samma ögonblick tacklat alltihop tre meter till vänster. Rätt in i sargen, så att ingenting längre går att identifiera. Det går inte att fastslå vilka gravar de uppgrävda benen kommer från. Problem låter som inget annat, någonstans, på någon kontinent.
Problems första LP är det i särklass bästa, mest egensinniga rockalbum det här landet har hört. En produkt av sin tid, ja visst, men också så fritt svävande att musiken i dag låter lika underbar, lika elektrifierande, lika speciell som när den gavs ut. Lika tjurskallig, lika unik i sitt språk. Och då tänker jag inte i första hand på skånskan.